Minden, ami a szemmel és a látással kapcsolatos

Éles látás

Szemek, kék fények és a bioritmus

Aludd magad szépre!

2016. február 18. - focusmed

Kialvatlan civilizációban élünk. Kortársaink többsége nem alszik eleget, gyakran észre sem vesszük, ám ennek súlyos következményei lehetnek. A bioritmusunk felborulása számos betegség forrásává válhat. Szívproblémák, kedélybetegség, cukorbaj és akár rák is lehet a dolog vége. Mi okozhatja a bioritmus felborulását? És mi köze mindennek a szemünkhöz?

35a5ba733dfda07c7cac8163fe462d77.jpg

Leggyakrabban akkor borul a bioritmusunk, ha egy repülőút során egyszerre több időzónát is váltunk, de ennek hatása nyilván korlátozott annak ellenére, hogy úgy érezzük magunkat, mintha fejbe vertek volna. Tartós problémákat okozhat a több műszakos munkarend, melyet az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2007 óta a rákot okozó hatások közt tart számon. Szintén káros hatással van bioritmusunkra a körülöttünk világító mesterséges fényforrások egy része is.

A bioritmus biokémiája

8cfd083640117c3b8bf0768f9bd429ec.jpg

Az álmosságért és az alvás mélységéért egy melatonin nevű hormon felelős. Ennek szintjét az agyunk alvásközpontja szabályozza részben a fény/sötétség változásairól kapott információ alapján. De nemrég vált csak ismertté, hogy nem csak a világosság mértéke befolyásolja a melatonin szintjét, hanem a megvilágítás színe is, mivel a szemünkben nem csak látósejtek vannak, hanem bizonyos ganglionok egy melanopszin nevű anyagot tartalmaznak, ami a kék fényre érzékeny. Ezek az idegsejtek nem a látóközpontba küldik a jeleiket, hanem egyenesen agyunknak a bioritmusunkért felelős részébe. A körülöttünk lévő fénynek tehát nemcsak az erőssége, de a színe is befolyással van arra, hogy elálmosodunk-e vagy sem. A manapság használatos mesterséges fényforrások színe és fényereje nagyon eltér az őseink korában használatos gyertyák, mécsesek fényétől és a nap fényétől is, de a szüleink korában használt izzólámpák fénye is sokkal közelebb állt a természetes napfényhez, mint a mai LED-ek és fénycsövek fénye. A nap fénye folytonos spektrumú enyhén sárgás árnyalattal. Ez azt jelenti, hogy minden szín, minden hullámhossz megtalálható benne, a sárga egy kicsit erősebben. Ilyen a fénye minden izzólámpának és gyertyának is. A fénycsövek fénye nem folytonos spektrumú, tehát csak néhány szín szerepel benne, de ezt mi nem látjuk közvetlenül, összességében fehéret érzékelünk. A LED-ek fénye még kevesebb színt tartalmaz, ráadásul erősebb benne a kék részaránya, mint az izzólámpák fényében. Mindez közvetlenül is befolyásolja a bioritmusunkat.

Álmatlanság és aluszékonyság

3a4d17a90bb86fe4366cf97508a4c49f.jpg

Ha lefekvés előtt közvetlenül tévézünk, vagy telefonon böngésszük a leveleinket, vagy tableten olvasunk könyvet vagy híreket, mindez oda vezethet, hogy kialvatlanok maradunk annak ellenére, hogy van időnk kipihenni magunkat. Ha az éjszakát nem teljes sötétségben vagyunk kénytelenek tölteni, az is ugyanoda vezethet. Ezen belül a világítás színe és a mérhető hatások között is egyértelmű az összefüggés, egy kísérletben pl. bizonyos mellrák sejtek jobban növekedtek akkor, ha néhány órán át kék fény világított éjjel a betegek kórtermében. Az álmatlanság egyik ellenszere lehet pl. egy kék színt szűrő szemüveg, amit lefekvés előtt másfél órán át viselünk.

A fénynek természetesen áldásos hatásai is lehetnek. A bioritmus egy másik problémáját, a télen gyakran jelentkező depressziószerű szezonális lehangoltságot egyértelműen a napfény hiánya okozza, ezért remekül lehet kezelni fényterápiával. Egyre több klinika alkalmaz ilyen esetekben gyógyszerek helyett teljes spektrumú fényforrásokat, amiknek a fénye legjobban hasonlít a napfényre.

 

Képek:

http://www.skinnymom.com/8-reasons-you-feel-tired-every-day-and-how-to-fix-it

http://www.npr.org/sections/health-shots/2013/10/18/236211811/brains-sweep-themselves-clean-of-toxins-during-sleep

http://themetapicture.com/me-before-going-to-bed/

A bejegyzés trackback címe:

https://eleslatas.blog.hu/api/trackback/id/tr228285612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.