Minden, ami a szemmel és a látással kapcsolatos

Éles látás

Erre figyelj, ha sokat ülsz monitor előtt!

2016. november 23. - focusmed

Tudtad, hogy a nyugati emberek naponta átlagosan 6 órát néznek ilyen-olyan képernyőket? Legyen az bár telefon, tévé vagy éppen számítógép, mindenképpen rengeteg időt, napjaink egynegyedét, éber óráink több mint harmadát töltjük monitor előtt! Ez a terhelés pedig nyilván nem hagyja érintetlenül a szemünket.

image.png

A digitális eszközök által okozott szemproblémáknak már külön neve is van: CVS (Computer Vision Syndrome) - magyarul: "számítógépes-látás szindróma". Milyen tünetei vannak a CVS-nek, és mit tehetünk ellene?

Tünetei lehetnek a homályos látás, szemszárazság, nyakfájdalom, szemfájdalom, kettős látás, szédülés, fókuszálási problémák... Mindezek hátterében leginkább az húzódik meg, hogy a képernyő bámulása közben keveset pislogunk, keveset mozgunk, valamint ugyanazokat az izmokat és funkciókat terheljük a kimerülésig. Ráadásul minderről közben tudomást sem veszünk az erős koncentrálás miatt!

Mi a megoldás?

Ne gondold, hogy csak úgy tudod ezeket a hatásokat enyhíteni, ha azonnal kikapcsolod a számítógépedet, és hátat fordítasz a monitoroknak. Néhány egyszerű szabály betartásával a fenti tünetek radikálisan enyhíthetők, vagy teljesen megszüntethetők. Mik ezek a szabályok?

1) Ülj a monitorodtól kicsit távolabb, és inkább felülről lefelé nézd a képernyőt, ne pont szemből! Ez a nyakad és a gerinced miatt is fontos.

2) Állítsd nagyobbra a betűméretet a képernyődön, így nem kell erőltetni a szemedet ahhoz, hogy el tudd olvasni az apró betűs írást!

3) A képernyő fényességét és kontrasztját állítsd magasabbra! Filmnézéshez megfelelőbb a kisebb kontraszt, de szövegolvasáshoz jobb a kontrasztos kép.

4) Ha hagyományos katódsugárcsöves monitorod van, akkor inkább cseréld le modernebb LCD-kijelzőre, mert az nem villog, és csak fényt bocsát ki, káros sugarakat nem.

5) A tünetek fokozódnak, ha a szobában éles, túl fényes mennyezeti világítás uralkodik. Érdemes ilyen esetben újragondolni a lámpák elhelyezését is!

6) És végül a legfontosabb: tarts húsz percenként egy fél perces szünetet, és nézz valahova távolra! Ez segít újra fókuszálni, és feloldja a szemizmokban keletkezett görcsöt és túlfeszítettséget.

Tönkreteszi vagy segíti a technológia a szemünket?

A fenti gondolatok esetleg azt a téves képzetet kelthették benned, hogy a technológia veszélyt jelent a szemünkre. Ez egyáltalán nincs így! Ha egymás mellé tesszük azokat a veszélyeket, illetve előnyöket, amik kapcsolatba hozhatók a látásunkkal a modern technika irányából, akkor a mérleg egyértelműen az előnyök felé billen. A monitorok okozta veszélyek semlegesítése nagyon egyszerű, viszont a szembetegségek megfelelő időben történő diagnosztizálása és hatékony kezelése is ugyanannak a kifinomult modern technikának köszönhető. Gondoljunk csak a számítógépes látásvizsgálatra vagy a lézeres látásjavításra!

 

(kép és szöveg forrása: https://www.londonvisionclinic.com/2014/05/keeping-your-eyes-healthy-in-a-digital-world/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://eleslatas.blog.hu/api/trackback/id/tr8811993256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sZulamith 2016.11.23. 21:02:00

Köszi, megfogadom a tanácsot.