Minden, ami a szemmel és a látással kapcsolatos

Éles látás

Egyél és láss!

2016. november 15. - focusmed

Ennek a mondatnak akár bibliai vonatkozásai is lehetnének, de senki ne értse félre,  egyszerűen csak azt a kérdést szeretnénk körüljárni, hogy a szem egészségének megőrzéséhez milyen táplálék szükségeltetik.

shutterstock_413441617.jpg

Azt mindenki hallotta már, hogy sok répát kell fogyasztani nemcsak a fütyülő-képesség megőrzése, de a jó látás érdekében is. Mellesleg, azt senki sem tudja, hogy miért kell répa a fütyüléshez, de az bizonyított tény, hogy a sárgarépában található karotin és A-vitamin szemünk számos alkatrészének megóvásában játszik fontos szerepet: recehártya, szaruhártya, szemlencse, érzékelő sejtek.

De válasszunk más tematikát! Ne az egyes ételeket soroljuk fel, hanem a szem részei szerint vizsgáljuk meg, hogy mi élteti!

Retina (magyarul "recehártya", ez tartalmazza a fényérzékelő sejtjeinket)

A már említett sárgarépa mellett az édesburgonya, spenót, kelkáposzta, tojás, spárga, tengeri állatok fogyasztása tartja karban a recehártyát magas A és D-vitamin tartalmuk, esszenciális zsírsavaik, aminosav tartalmuk valamint a bennük található flavonoidok és Q10 koenzim miatt. Az aminosavak a fehérjék építőkövei, a flavonoidok antioxidáns festékanyagok, elsősorban a sötét színű gyümölcsökben találhatók meg. A Q10 egy vitaminszerű anyag, ami a sejtlégzést segíti, ezért energiával telíti a sejtjeinket.)

1414580413173_wps_6_image001_png.jpg

Szemlencsék

A szemlencséink egészségét megőrzendő fogyasszunk sok áfonyát, brokkolit, spenótot, édesburgonyát (batáta), hogy a szükséges antioxidánsok mellett elegendő E és C-vitamin is kerüljön a szervezetünkbe.

Csapok és pálcikák (ezek a fényérzékelő sejtek a szemünk recehártyáján)

Egyél sok burgonyát, céklát, répát, lazacot, diót, tojást, hogy elegendő alfa-liponsavhoz jussanak a sejtjeid. Ez egy erős antioxidáns enzim, ami a cukor feldolgozását segíti, tehát a cukorbetegség megelőzése miatt is fontos.

Üvegtest és kötőszövet

Az üvegtestet alkotó molekulák közül az egyik legfontosabb a hialuronsav, ami rengeteg vizet tud megkötni. Ezt az óriásmolekulát állati eredetű táplálékban tudjuk leginkább megtalálni, de létezik növényi eredetű válfaja is. Hal, szója, tojás a javallt táplálék.

Látóideg

Az idegek és az agy vérellátását fokozza például a ginkgo biloba, vagyis a páfrányfenyő leveléből készült bármilyen kivonat. Ezenkívül az idegeink működéséhez szükséges legfontosabb vitamin a B-12. Ez az anyag is elsősorban állati eredetű ételekben található meg: hal, hús, tojás, tejtermékek. Vegetáriánusok számára nem könnyű, de nem is lehetetlen a bevitele, mert pl. a teljes kiőrlésű gabonákból pótolható.

Általában persze elmondható, hogy a szem egészsége nem választható el élesen az egész szervezet egészségétől. Ám a szem annyira összetett szervünk, hogy fokozottan igényli a fehérjék, zsírok, vitaminok, antioxidánsok, flavonoidok sokaságát, ezért minél változatosabban táplálkozol, és minél inkább feldolgozatlan, természetes táplálékot juttatsz be a testedbe, annál jobban fogsz látni akár még idős korodban is.

Kép:

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/10/29/1414580413173_wps_6_image001_png.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://eleslatas.blog.hu/api/trackback/id/tr8811960313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2016.11.16. 08:28:43

Szóval a szemnek jók a sötét színű gyümölcsök, áfonya, brokkoli, spenót, édesburgonya, burgonya, cékla, répa, lazac, dió, tojás, hal, szója, ginkgo biloba, hús, tejtermékek, teljes kiőrlésű gabonák.
Vagyis megint az a végkövetkeztetés, hogy változatosan kell táplálkozni :)

pejoratív igazgató 2016.11.16. 08:28:47

Magyarul édeskrumplit kell enni tojással, és minden meg van oldva.
Ez a kettő minden alkatrészt lefed.

A japánok meg biztos azért esznek bálnát meg delfint, hogy jó legyen a retinájuk a tengeri állatoktól.
A magyarok meg disznót, mert az tengerin hízik.