Minden, ami a szemmel és a látással kapcsolatos

Éles látás

Elkezdődött a suli! Látásvizsgálat megvolt?

2016. szeptember 01. - focusmed

A gyerekek negyedénél mutatható ki valamilyen látással kapcsolatos probléma, viszont ezek felismerése nagyon nehéz, a kisgyerekek ugyanis nem tudhatják, hogy gond van velük. Ezért nagyon fontos az első osztályba lépés előtt gyermekszemésszel megvizsgáltatni csemeténk látását!

dollarphotoclub_76835294.jpg
Az iskolai tanulás során a látás adja a gyermek számára a legtöbb információt, a szemére van utalva leginkább még akkor is, ha bizonyos haladó iskolatípusok (pl. a Waldorf) más érzékszervekre is nagy hangsúlyt fektet, pl. a tapintásra, egyensúlyérzékelésre, hallásra. A tanári gyakorlat során gyakran derül ki, hogy egy-egy iskolai teljesítményromlás vagy vélt tanulási rendellenesség hátterében szemészeti problémák húzódnak meg.

A gyerekek iskolai életében nem csak a tanulást nehezítheti meg valamilyen látásprobléma, hanem szociális beilleszkedését is rossz irányba terelheti, hiszen egy ilyen gyerek ügyetlenebb az összes labdajátékban, rendszeresen tapasztal kudarcélményt, visszahúzódóbb, esetleg még csúfolják is, ha mondjuk kancsal. A kancsalság mellesleg a leggyakoribb kisgyermekkori szemprobléma, ám jól látható tünet, így korán felismerhető, és jól korrigálható.

poorly-fitting-glasses.jpg

A többi szemproblémáról ez nem mondható el. Jelenlétük nehezen ismerhető fel, hiszen a kisgyerekek annyira rugalmasak, hogy a valóságot úgy fogadják el, ahogy azt érzékelik, ezért eszükbe sem jut jelezni, ha homályosan látnak közelre vagy távolra, vagy nem látnak térben. Ezeknek a gondoknak a felismerése a felnőttek felelőssége, de sajnos nem elégedhetünk meg azzal a tudattal, hogy az iskolában úgyis észreveszik, ha más nem, hát az iskolaorvos. Ennek oka az, hogy az iskolaorvosi vizsgálatok során leggyakrabban csak a rövidlátást szűrik a látásvizsgáló táblával, de a többi tünetet nem. A tanártól sem mindig várható el, hogy rámutasson a problémák gyökerére, ő legfeljebb csak azt fogja érzékelni, hogy a kisdiák rosszabbul teljesít, bátortalanabb, ügyetlenebb. Nagyon nehéz megkülönböztetni az érzékelés gyengeségéből adódó tanulási gondokat az egyéb kompetenciazavaroktól, ezért kell biztosra menni, és szakorvossal végeztetni látásvizsgálatot elsősorban az iskolába lépéskor, illetve azt megismételni legalább három évente. A legtöbb probléma korrigálható lesz megfelelő szemüveggel. Kontaktlencsét nem nagyon fognak javasolni, mert a kicsik nem mindig tudják felelősen betartani a kontaklencse viselésével együttjáró higiéniai szabályokat. Lézeres látásjavító beavatkozás is csak felnőttkorban jöhet szóba, mikor már leállt a szem növekedése.

fitting-childrens-glasses1.png

Mikor gyanakodhatunk arra, hogy valami van a gyerek szemével?

  • Leggyakoribb tünet a fejfájás, szédülés, hányinger.
  • Bizonytalan, ügyetlen a közeli dolgok megfogása során. Túl sűrűn pislog, hunyorog.
  • Becsukja, vagy letakarja a szemét, ha közelre kell néznie. Kerüli azokat a tevékenységeket, amik során közelre kell néznie.
  • Könnyezik vagy piros a szeme.
  • Nehezen olvas, kihagy rövid szavakat az olvasás során, nem találja, hol tartott az olvasásban, betűket téveszt.

Képek forrása:

www.optiwow.com

www.marveloptics.com

A bejegyzés trackback címe:

https://eleslatas.blog.hu/api/trackback/id/tr8011667938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.